CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, September 20, 2011

~ampunkan daku~

itulah tajuk telemovie yg aku tgok td...
memg sngt2 bez dan tersentuh..
kisah gadis2 yg terlanjur yg hidup di rumah perlindungan sementara mereka melahirkan bayi mereka...
hidup dengan apa yg ada,hidup dengan hinaan dan makian masyarakat...
cerita ini telah membuka mata aku untuk melihat skop kehidupan yg sngt luas....
kita bukan semuanya bernasib baik...tp kita sering berasa kitalah yg selalu mendapat malang...
jgn cepat mengukur sesuatu dngn apa yg ada disisi kita,sebaliknya lihatlah dunia ini dengan pandangan yang luas..
mesti kita akan mampu menilai hakikat sebenar hidup ini...
takdir tuhan tiada siapa mampu menduga,jgn kita berasa hari ini kita sudah cukup baik,akan menjamin kita untk jd baik jgk di masa depan...
tiada siapa mampu menduga bagaimanakah kita 'in future'...
cerita tu buat aku menangis sendiri..dan aku juga bertanya kenapa masyarakat kita cepat menghukum seseorang dan menghina dan mencaci orang lain...
kenapa pada zaman moden ini yang memerlukan kita sentiasa lebih terbuka masih ada juga insan yang berfikiran sedemikian..
persepsi negatif masyarakat terhadap mereka menjadikan aku sedih dan kecewa...
bukan aku menyokong perlakuan mereka sehingga menjadikan mereka begitu tapi kita sepatutnya menyedari hakikat yang satu ini...(sesungguhnya manusia tidak akan lepas dari melakukan kesilapan)...
"everybody not perfect"...
dan peluang kedua seharusnya di berikan untuk memperbetulkan kesilapan itu...kecik ataupun besar ia mesti di perbaiki untuk menjadikan kehidupan kita lebih baik...
aku selalu memegang kata-kata seorang kawanku ini,"jgn cepat mengata orang,lau jd dkat kita suatu hari nanti macm mana?"...
sbb itulah kita perlu menilai sejauh mana diri kita sendiri sblum menghina org...
klau bnda tu betul2 berlaku kat kita barulah kita tahu langit tu luas ke tidak...
seblum berlaku kpd kita eloklah kita mnjga dri kita dlu sblm nk menyibuk menjga tepi kain org lain....
jgn kita ingt kita sentiasa bertuah sbb kuasa tuhan mampu mengatas segalanya.....



entry kali ini lebih kepada pesanan untu diri sendiri.....(TI)..

No comments:

Post a Comment